Síťový marketing zažívá na sociálních sítích velký boom již několik let. S karanténními opatřeními se do vod MLM vrhli i lidé, kdo o zapojení do sítí nikdy dříve nepřemýšleli – a na Facebook, Instagram a TikTok se přesunuli i ti, kdo své sítě běžně budují offline.
Zdá se ale, že obsahu na téma “kup si tenhle produkt”, “vydělávej se mnou bez investic” či “přidej se do mé skupinky” už mají dost nejen uživatelé, ale i samotné sociální sítě. Jako první zareagovala sociální síť TikTok – a to kompletním zákazem MLM.
Nová pravidla TikToku
15. prosince 2020 vydal TikTok novou verzi pravidel, zaměřenou na příjemnější používání aplikace pro její uživatele. TikTok jimi reaguje na nejrůznější nešvary, které jste na téhle síti už pravděpodobně také zaznamenali – hloupé pranky, jichž se jejich oběti zjevně neúčastnily dobrovolně, hejtující komentáře, záznamy aktivit, které jsou všechno možné, jen ne bezpečné…
Velké překvapení ale čekalo v části pravidel věnující se ilegálním aktivitám a regulovanému zboží. V podsekci Frauds and scams se vedle phishingu a Ponziho schémat objevuje i multi-level marketing.
Důvodem pro toto zařazení samozřejmě není neschopnost vedení TikToku odlišit legální síťový marketing od nelegálního pyramidového schématu. V americkém právním prostředí je jasně definováno, co musí MLM systém splňovat, aby byl považován za legální.
Sociální síť tímto zařazením reaguje na dvě skutečnosti.
Zaprvé – k hlavním uživatelům TikToku patří mladí lidé, kteří systém MLM neznají, nejsou schopni v příspěvcích identifikovat, že se jedná o propagaci, ze které má autor přímý prospěch a nedovedou si představit, co pro ně případné zapojení do síťového marketingu znamená.
Druhým důvodem je fakt, že řada propagátorů MLM slibuje potenciálním rekrutům nereálné výsledky. Luxusní auta, exotické dovolené, kufry peněz, pohádkové domy.
Ano, v MLM je nemalé množství lidí, kteří podobné výsledky mají. Navzdory všeobecným přesvědčením to zdaleka nejsou jen lidé, kteří se zapojili hned po vstupu některé z MLM firem na trh. Naopak, figuruje mezi nimi řada influencerů, kteří se zapojili v posledních letech. Řada z nich během 1-3 let vybudovala sítě stejných rozměrů, jaké dříve ti nejúspěšnější budovali celý život. Podobné výsledky jsou sice reálně dosažitelné pro kohokoliv, nicméně to rozhodně nejsou výsledky, kterých dosahuje průměrný člen sítě. I úspěšní členové si obvykle vyslouží spíše částku odpovídající více či méně velkorysému zaměstnaneckému platu, než vstupenku k životu v luxusu.
Jaky dopad na uživatele nové pravidlo má?
Nová videa s obsahem MLM produktů zatím na TikToku stále přibývají – pravděpodobně díky tomu, že ne všichni uživatelé změnu pravidel zaznamenali. Podobný obsah ovšem může kterýkoliv z uživatelů nahlásit – a protože neznalost neomlouvá, autora tahle chyba může stát uživatelský účet. Je otázkou, jak se TikTok postaví k MLM obsahu, který už na síti je – a jak striktně bude nové pravidlo uplatňovat. Sociální sítě se v tuto chvíli kvůli pandemické situaci potýkají s nedostatkem fungujících zaměstnanců, takže věřím tomu, že čistit obsah sítě od MLM v tuto chvíli nebude nejvyšší priorita. Což ale neznamená, že TikTok dodržování pravidel nezačne striktně vyžadovat za pár měsíců, až současná opatření odezní.
Můžeme podobný zákaz očekávat i na dalších sítích?
Můžeme. Možná jsem zbytečně pesimistická, ale s jistotou víme, že řadu uživatelů MLM obsah na sítích obtěžuje. Na něj se váže i spamování nevyžádanými nabídkami a další praktiky, které už nyní pravidla sociálních sítí nedovolují.
Sociální sítě navíc nemají zásadní zájem na tom, aby poskytovaly neplacený prostor lidem, kteří jejich prostřednictvím vydělávají. Více o tomto tématu najdete v článku Jak se poprat s klesajícím dosahem na sítích.
Pokud jste to právě vy, kdo se MLM na sociálních sítích věnuje, mám pro vás několik doporučení:
- Dodržujte pravidla. Bez výjimek. Žádný spam, žádné hromadné zvaní do skupin a ke sledování stránek, žádný zakázaný obsah. Neslibujte nereálné výsledky, říkejte pravdu, neinzerujte ve skupinkách a Marketplace to, co není povolené.
- Vytvářejte kvalitní obsah. I obsah pro MLM může být hodnotný a neomezovat se jen na pustou propagaci produktů a podnikatelské příležitosti. Dělejte obsah takový, aby uživatele bavil a nevadilo jim zjištění, že se jedná o MLM.
- Počítejte s tím, že tahle zlatá studna kontaktů, kterou sociální sítě jsou, může vyschnout – a mějte záložní řešení pro případ, že k zákazu MLM přikročí další sociální sítě.
Nejnovější komentáře