Subscribe to Podcast

Subscribe on iTunes
Subscribe on Stitcher
Subscribe on Google Play
Subscribe on Spotify

Stručný obsah článku

  1. Proč dosah na sociálních sítích klesá?
  2. Sociální sítě nemají za cíl poskytovat vám reklamní prostor zdarma
  3. Čím víc fanoušků, tím menší dosah
  4. Proč klesají dosahy ve skupinách
  5. Tip pro okamžité zlepšení dosahu navíc

Sociální sítě jsou bezesporu jedním z nejjednodušších a nejlevnějších způsobů, jak propagovat sebe a své online podnikání. Ale zatímco před pár lety jste svými propagační příspěvky snadno oslovili nemalé publikum, dnes se kromě kvalitního obsahu příspěvků musíte pravidelně prát se stále klesajícími dosahy.

Proč dosah na sociálních sítích klesá?

Důvodů je samozřejmě několik. Tím hlavním je stále rostoucí množství uživatelů a obsahu, který na sítích dnes a denně přibývá. Z médií, která byla původně zaměřená na sdílení osobních zážitků a fotografií s přáteli, se pomalu ale jistě stává výkladní skříň nabídek všeho druhu. Placené reklamy za každým 3 příspěvkem, neodbytné nabídky přátel, co se dali na multilevel marketing, desítky propagačních příspěvků a poptávek, které na vás skáčou, pokud jste v podnikatelsky zaměřených skupinách. Pokud na sociálních sítích trávíte hodinu denně, stihnete si prohlédnout stejné množství příspěvků, jako třeba za hodinu před dvěma lety. Obsahu, který se k vám snaží dostat, je ale mnohem více, než tehdy. Algoritmy vám proto nabídnou jen ten, který se jim pro vás zdá nejvhodnější – a většina obsahu, který na vás cílí, se k vám vůbec nedostane. Stejně tak se váš obsah nedostane ani zdaleka ke všem, kdo vás sledují.

Sociální sítě nemají za cíl poskytovat vám reklamní prostor zdarma

Sociální sítě vydělávají na reklamě. Potřebují ji ke svému provozu – a samozřejmě k zisku, který generují. Není v jejich zájmu poskytovat vám reklamní prostor zdarma. Proto vás svou síť naučí používat, umožní vám z ní získat první návštěvy webu, první leady, první prodeje – a čím budete úspěšnější, tím víc se vám budou organické dosahy snižovat. Samozřejmě existují způsoby, jak je udržet. Pokud máte dostatečně zajímavý obsah a vaše publikum reaguje, nebude pokles tak razantní, jako když váš obsah patří spíše mezi průměrné.

Cílem sítí ale není přesvědčit vás, že je k propagaci používat nemáte. Chtějí, abyste jim zaplatili za reklamu. I proto máte možnost nastavit nejen klasickou reklamní kampaň, ale i propagaci příspěvků. Právě ta vám totiž může pomoct vykrýt klesající dosahy u vašeho stávajícího publika. Bude-li vám někdo tvrdit, že na tlačítko Propagovat příspěvek nemáte klikat opravdu nikdy, nikdy, nikdy, jako markeťáka si ho rozhodně nenajímejte. Lidé, kteří své publikum na sítích cíleně budují, podporují placenou propagací každý příspěvek. Ne jako reklamu na studené publikum, ale pro zvýšení dosahu pro stávající publikum a případně jemu podobné.

Čím víc fanoušků, tím menší dosah

Čím víc váš brand roste, tím menší organický dosah bude mít. Ne v absolutních číslech, samozřejmě, ale v procentech. Lidem, co vás sledují delší dobu, se vaše příspěvky postupně přestanou zobrazovat, pokud s vámi aktivně neinteragují. Pokud vašim příspěvkům nedávají liky a komentáře, případně u nich nezastavují při scrollování, postupně jim váš obsah zmizí – přestože je zajímáte. Sociální síť to totiž nemá jak zjistit a předkládá jim prioritně nový obsah, který si sami zvolili (třeba sledováním nového účtu nebo komentováním u konkurence).

Zároveň platí, že čím větší brand je, tím víc se sociální sítě snaží o to, aby byla vzájemná prospěšnost vyrovnaná. Síť umožnila brandu vyrůst – a teď za to chce zaplatit.

Reklamou.

I když to nemusíme slyšet rádi, je tenhle přístup naprosto spravedlivý. Pokud síti nepřinášíme víc, než kolik si z ní bereme, rozdíl se vyrovnává penězi.

Proč klesají dosahy ve skupinách

Možná jste si všimli razantních poklesů dosahu ve facebookových skupinách v posledních několika měsících. Důvod je opět jednoduchý – algoritmus se zbavuje nerelevantních příspěvků a propagace, za kterou nedostává zaplaceno.

Počet facebookových skupin v posledních 2 letech razantně narostl. Skupinu si zakládá každý nováček v MLM s vidinou, že se tam pochlubí výrobky a všichni to budou chtít (a v mnoha sítích je to součástí tzv. duplikace) – a stejně tak každý online podnikatel, který se nechal přesvědčit o tom, že bez funkční komunity to nejde – a že je to nejlevnější a nejjednodušší cesta k úspěchu (což skutečně není).

Zatímco před rokem jste byli v 10 skupinách, dnes jste v 70 – a ze všech na vás míří obsah, který vás chce zaujmout a obvykle vám taky něco prodat. Pokud na FB trávíte hodinu denně, obsah ze všech 70 skupin, ve kterých jste, se k vám mezi osobním a placeným dosahem nemá šanci probojovat. A stejně tak je to samozřejmě s obsahem, který do skupin dáváte vy. Zobrazujete se lidem, kteří jsou ve skupině aktivní a kteří reagují přímo na vás nebo vám podobné příspěvky. A celou dobu bojujete s dalším obsahem.

Facebook samozřejmě ví, že jsou skupiny využívány pro intenzivní propagaci, za kterou nedostává zaplaceno. Stejně tak ví o tom, že je uživatelé využívají jako placenou klubovou platformu (aka placené FB skupiny), ze kterých má ale naprosto minimální prospěch (ve formě reklamy, kterou vám ukáže v čase, který na FB trávíte – z peněz, které za placenou skupinu vyberete jinde, nedostává nic).

Už před 2 lety se tedy s nástupem masivního využití skupin ke komerčním účelům dalo očekávat, že na tuto skutečnost Facebook zareaguje – změnou algoritmu, pravidel, zpoplatněním…
Podobný osud potkal v posledním roce komerční obsah zasílaný prostřednictvím Messengeru, změnou pravidel na komerční obsah začal reagovat TikTok. Jakmile začne na sítích převažovat neplacený komerční obsah, změna algoritmu je očekávatelnou reakcí.

 

Uložit článek na Pinterest

Pin It on Pinterest