M

Zavřít

a

Menu

Mám v portfoliu pár značek, co rychle poskočily z pozice malého projektu o jednom či dvou lidech do pozice v oboru známého brandu, pro který najednou pracuje třeba 10 lidí (přiznávám, v těch rychlých skocích máme já a mé marketingové strategie “tak trochu” prsty).

Nastavte procesy!

V okamžiku, kdy k tomu dojde, říkám prakticky pokaždé – “Začněte nastavovat procesy”.

Co je to proces? Většinou jednoduchý seznam kroků, které je třeba učinit pro dokončení kterékoliv opakující se činnosti.

Je potřeba launchovat nový produkt? Pak samotný proces zahrnuje vytvoření produktu, jeho grafickou úpravu, nasazení na web, vytvoření prodejní stránky, naplánování prodejní strategie, zadání grafiky pro posty na sítě a pro reklamy, nastavení e-mailingu, stanovení ceny… Spoustu toho určitě umíte doplnit sami.

Ve správně nastaveném procesu (v korporátech se jim občas říká eSÓPéčka) je jasně napsáno, co je třeba udělat, kdy je to třeba udělat a kdo je za to zodpovědný. Kroky na sebe logicky navazují – tak, aby workflow mezi jednotlivými dodavateli či zaměstnanci běželo hladce a bez zbytečných prodlev.

V ideálním případě je dobré mít procesy nastavené úplně od začátku, i když jste v projektu úplně sami. Ulehčuje to zaškolení nových lidí a případnou změnu členů týmu.

Když procesy chybí…

Co se děje na projektech, kde procesy nastavené nejsou? Dochází k prodlevám, jednotliví členové týmu na sebe navzájem házejí vinu za zpoždění, protože nikde nejsou přesně vymezené kompetence a často dochází k předpokladům, že “tohle má řešit někdo jiný”. Ten někdo to ovšem ve většině případů netuší. Protože co se mezi dvěma či třemi lidmi vykomunikovalo velmi snadno, v pětičlenném týmu už často zůstává “ztraceno v překladu”.

Doopravdy na vině je v tuto chvíli majitel nebo manažer celého projektu. Protože nemá dobře nastavené procesy – a předpokládá, že všichni přece vědí, co mají dělat. A předpoklad je – matka prů*eru.