Tuhle chybu vidím u začínajících, ale často i docela zkušených podnikatelů, až neuvěřitelně často.
Mají velkou dlouhodobou vizi o tom, komu přesně chtějí svůj produkt prodávat – a jak přesně má ten produkt vypadat. So far so good – niching je přeci důležitá věc, ne? Nejste Coca Cola, abyste prodávali každému…
Máte dost peněz pro běh na dlouhou trať?
No jo. Pokud je ale vaší vizí to, že budete prodávat řekneme dokonale vyťukaný kurz správy sociálních sítí firmám se 100 a více zaměstnanci, ale zatím se k téhle klientele neumíte dostat, pak je čas se zamyslet, jestli máte dost prostředků k běhu na dlouhou trať a prostě si svou pozici na trhu můžete v klidu vybudovat – nebo jste v situaci, kdy zoufale přemýšlíte, komu můžete něco vyfakturovat, abyste vyšli do konce měsíce (případně jste po uši ve fakturách za právě vytvořený produkt).
Jste-li v situaci číslo dvě, nalepte si svou dlouhodobou vizi na stěnu za počítačem, ať na ni nezapomenete – a zamyslete se nad tím, kde jsou vaše peníze právě teď. Komu můžete prodat svůj produkt (nebo jeho část) – s jistotou, že ho prodáte snadno? Komu můžete nabídnout své služby předtím, než se dostanete ke své ideální klientele?
V ideálním případě budou i vaši stávající klienti podporovat vaši dlouhodobou vizi. Třeba tím, že si postupně vybudujete jméno, které vás dostane tam, kam chcete. Nebo zjištěním, že vaše ideální klientela je reálně někdo úplně jiný, než jste si mysleli (to se stává docela často).
Nepřistřihujete křídla sami sobě?
Mít definovanou svou ideální cílovou skupinu je důležité. Je ale potřeba rozpoznat, kde váš byznys podporuje – a kde už sami sobě přistřihujete křídla. Začít tam, kde jsou peníze teď, je často ideální cesta. Udrží vás na cestě a dodá vám jistotu, že to, co děláte, má smysl.
Nejnovější komentáře