M

Zavřít

a

Menu

Stručný obsah článku

  1. Co je to duplikace?
  2. Duplikace v online podnikání
  3. Proč vám duplikace nefunguje?
  4. Proč nestačí spoléhat na duplikaci?

Duplikace je termín, který zná asi každý, kdo se trochu podrobněji zabýval síťovým marketingem. My si ho dnes na chvíli vypůjčíme, protože pro řadu situací v online marketingu platí také.

Co je to duplikace

Duplikovat znamená dělat přesně to, co dělají úspěšní lidé v mém oboru. V MLM bývají základy duplikace poměrně jednoduché. Dělej to, co dělají lidé v síti nad tebou.

Snad každý, kdo se se síťovým marketingem setkal před masivním nástupem sociálních sítí, slyšel poučku do začátku: sepiš si seznam všech lidí, které znáš a postupně jim zavolej. Tahle rada dodnes patří k doporučovaným – a pozor, skutečně fungujícím. Jen se ji většině lidí nechce následovat, z pochopitelných důvodů. I proto MLM pro řadu lidí nefunguje.

Duplikace v online byznysu

Ať už si to připouštíme nebo ne, většina podnikatelů nabízejících digitální produkty (kurzy, e-booky) a další služby na tento obor navazující, právě principu duplikace využívá.

Vstoupili jste do kurzu, který se vás snaží naučit, jak napsat vlastní e-book a prodávat ho na webu? Kde bere znalosti ten, kdo kurz vede? Z vlastní zkušenosti?

Duplikace. Dělej to, co jsem udělal/a já – a budeš mít stejné výsledky.

Snažíte se svůj online produkt tvořit a prodávat podle principů, které vidíte u ostatních? Duplikace.

Jste v mentoringovém programu nebo pod křídly konzultanta, který vychází z vlastních zkušeností? Duplikace.

Proč vám duplikace nefunguje?

Randy Gage v jedné ze svých knížek o MLM zmiňuje skvělý příklad.

Do sítě společnosti prodávající výživové doplňky se vám podařilo získat praktického lékaře, který se dnes a denně setkává s pacienty, výživové doplňky jim nabízí a v rámci přímého prodeje je rovnou umožňuje zakoupit. Doplňky jsou kvalitní, pacientům pomáhají a klienti se k němu vracejí pro další. Prodeje daného lékaře jsou naprosto skvělé, z čehož samozřejmě profituje i síť nad ním.

Zní to jako skvělá situace? Zní. Ale není.

Síťový marketing totiž funguje nejen na prodeji, ale hlavně na rozšiřování marketingové sítě. A samozřejmě na duplikaci. Dělej to, co dělám já – a budeš úspěšný. Praktický lékař doporučující doplňky pacientům je sice skvělá věc pro prodej, ale nedá se snadno duplikovat. Pokud se jako jeho klient rozhodnete stát součástí sítě, duplikace jeho postupů je pro vás absolutně nedostupná.

Jak tohle platí pro online podnikání?

Lidé, kterým platíte za to, aby vás naučili to, na čem sami vydělávají, vám dost často neříkají celou pravdu. A nebo si ji sami nepřipouštíte.

Kupujete si kurz, ve kterém vám někdo slibuje, že vás naučí psát a prodávat e-booky – protože to jemu samotnému vydělávalo na kompletní měsíční náklady?

A ptáte se, kdy to bylo? Jestli v loňském roce, kdy už byl trh podobnými produkty zahlcený, nebo před 5 a více lety, kdy to nedělal skoro nikdo a obor se úspěšně rozjížděl? Dokážete to duplikovat dnes se stejnými výsledky?

Tvrdí vám prodejce online kurzů, že se jich každý rok prodá za 8.000.000 – a naučí vás to taky?

A ptáte se na to, kolik stála reklama, která na vás dnes a denně vyskakuje na facebooku a v aplikacích? Když vrazíte do reklamy 6 milionů a vyděláte 8, pořád máte 2 miliony – což je rozhodně fajn zisk. Ale máte vy těch 6, abyste to mohli duplikovat? Tahle matematika s menšími čísly moc dobře nefunguje.

Tvrdí vám váš mentor nebo konzultant, že je vám schopen poradit, protože má zkušenosti s vlastním projektem?

A je váš projekt jeho projektu skutečně podobný? Můžete použít stejné taktiky a strategie? Jste schopní a ochotní duplikovat totéž co on nebo ona? A skutečně vašemu projektu duplikace jeho zkušeností a znalostí stačí?

Žije váš mentor či vzor jen a pouze svou prací nebo produktem, který prezentuje? Všichni ho znají, protože Pepa = Amway/Podnikání ze Sněžky/Prodáváme na TikToku?

A vážně jste ochotní mít to stejně? Kompletně obětovat svoji image tomu, že vyděláte peníze?

Proč nestačí spoléhat na duplikaci?

Duplikace je metoda, která do určité míry rozhodně funguje. Pokud vám stačí průměrné výsledky, stačí plně duplikovat toho, jehož průměr chcete mít (ale počítejte s kompletní duplikací, včetně těch milionů do reklamy a toho, že vás všichni budou znát jako Miss prodejní TikTok videa).

Má ale i řadu úskalí.

V první řadě – pokud si necháváte radit od self-made mentora, nemůžete si být nikdy jistí tím, že to opravdu dělá správně. Fakt, že to v tuto chvíli vydělává peníze, totiž sám o sobě nestačí.

Kterýkoliv zkušenější webař vám rád poví o tom, kolik předělával webů s hrubými chybami po někom, kdo si myslel (a nechal zaplatit za to), že to umí. Ano, jejich weby navenek fungovaly – pokud jste neklepli přímo na chybu. Ale chcete vědět, jak moc vás poškodila ta věc, která nefungovala a na kterou jste přišli po půl roce? Ta špatně napsaná prodejní stránka, která mohla vydělávat 4x tolik? Ta rada, že máte hlavně psát blogy, které ale  bez další propagace nikdo nečetl?

Nad radami samozvaných mentorů, co ještě před rokem dělali něco úplně jiného, nebo se rozhodli mentoringem vykrýt peníze, které jim jejich online byznys nevydělává, zkušenější markeťáci ve společné kakofonii vyjí hrůzou. Poradit vám, jak si máte nastavit formuláře prodejního systému, zvládne opravdu kdokoliv, kdo to už někdy dělal. Že byste ho ale na produkt, který jste vymysleli, neměli nastavovat vůbec, protože na tom proděláte kalhoty (nebo zbytečně propálíte čas) – to už vám řekne jen někdo, kdo oboru doopravdy rozumí.

V řadě druhé – duplikace neumožňuje růst za její mantinely.

Online podnikání je obor, který se vyvíjí raketovou rychlostí. Pokud duplikujete někoho, kdo čerpá pouze z vlastní zkušenosti, už teď jste pozadu.

Inovace ale nejsou samospasitelné. Pokud oboru nerozumíte, snadno zduplikujete třeba člověka, který stejnou věc dělá na americkém trhu – a dělá ji velmi úspěšně. Ale už nedokážete odhadnout, že na českém trhu to stejně fungovat nebude – ať už kvůli jazykové bariéře, mnohem menšímu publiku nebo třeba obtížnějšímu zařazení do marketingové strategie.

Začít dělat věci jinak, než je dělají všichni ostatní, je pro růst nezbytné – ale zároveň velmi rizikové. Pokud danou věc před vámi ještě nikdo nedokázal, nemáte si na čem ověřit, že váš předpoklad bude fungovat. Čím víc oboru rozumíte, tím spíš to dokážete odhadnout. Čím méně mu rozumíte, tím víc se vystavujete riziku toho, že ztratíte peníze, čas nebo dobrou pověst.

Pokud se v síťovém marketingu rozhodnete nasadit inovaci, kterou ještě nikdo nezkusil, může to dopadnout dvěma způsoby:

  1. Vyjde to a celá vaše síť raketově předhoní všechny, kdo to dělají tradičním způsobem.
  2. Nebo to nevyjde – a tím pádem celá vaše síť investovala čas, úsilí a svou pověst do něčeho, co jim nevydělalo – nebo je to dokonce poškodilo (investicemi, špatnou pověstí…).

V MLM najdete chytráků, co věří, že právě oni vymysleli tu inovaci, kterou v tomhle oboru prorazí úplně jinak, než všichni ostatní, na každý prst deset. Myslí si to většina nováčků. A v naprosté většině případů to končí tou druhou variantou.

V online podnikání tomu není jinak. Buďto se průběžně vzděláváte a umíte pracovat s informacemi, které získáváte – a pak můžete inovovat a pomáhat s růstem druhým.

Nebo to neděláte, a pak je ve vašem nejlepším zájmu duplikovat a učit se od těch, kdo jsou ve vašem oboru dál ne o dva kroky, ale alespoň o sto mil.

Uložit článek na Pinterest